تارنمای ارتباطات و فرهنگ




     


کالبد شکافی یک مشکل؟!!!

همواره مشاهده می شود که روزنامه های مختلف با خط مشی های متفاوت سیاسی و اقتصادی، سیاست های اجرایی دولت در حوزه های مختلف را به بوته ی نقد کشانده و گاهی غیر واقع و غیر منصفانه و از سر مخالفت در باره ی آن به قضاوت می نشینند.
    گلایه های مکرر دولتمردان از نقدهای غیر منصفانه ی رسانه هادر خصوص فعالیت های دولت، گواه بر این مدعا است.
     به اعتقاد بنده، ریشه ی این مشکل را باید بیش و قبل از هر چیز در روابط عمومی وزارت خانه ها، سازمان ها و دستگاه های دولتی، جستجو کرد.
     تجربه ثابت کرده است ...


همواره مشاهده می شود که روزنامه های مختلف با خط مشی های متفاوت سیاسی و اقتصادی، سیاست های اجرایی دولت در حوزه های مختلف را به بوته ی نقد کشانده و گاهی غیر واقع و غیر منصفانه و از سر مخالفت در باره ی آن به قضاوت می نشینند.
    گلایه های مکرر دولتمردان از نقدهای غیر منصفانه ی رسانه هادر خصوص فعالیت های دولت، گواه بر این مدعا است.
     به اعتقاد بنده، ریشه ی این مشکل را باید بیش و قبل از هر چیز در روابط عمومی وزارت خانه ها، سازمان ها و دستگاه های دولتی، جستجو کرد.
     تجربه ثابت کرده است در جایی که روابط عمومی قوی با ارتباط مطلوب با لایه های اصلی مدیریتی دستگاه که اعتقاد و باور به فعالیت های روابط عمومی داشته و دارند، حاکم بوده است، میزان هجمه ها نیز به مراتب کمتر است.و این به این دلیل است که روابط عمومی های آگاه، ضمن شناخت از قدرت رسانه و با ارتباط مطلوب با رسانه  و خبرنگاران حوزه های خود، ضمن پذیرش کاستی ها، سعی در تبیین درست شرایط دستگاه خود را دارند.
     بدون شک رسانه ها و خبرنگاران محترم در حوزه های مختلف خبری و با خط مشی های متفاوت سیاسی و اقتصادی، آن قدر وجدان بیدار و آگاهی دارند که حقیقت را به هر قیمتی نفروشند. البته نمی توان این نکته را هم از نظر دور داشت که ممکن است تعداد بسیار اندکی هم باشند که با استفاده از ترفندهای ژورنالیستی، شیطنت هایی هم بکنند. ولی آن چه که مسلم است این است که هرگاه روابط عمومی ها و باور مدیران به روابط عمومی ضعیف شده است، اطلاع رسانی از دستگاه نیز به شدت دچار ضعف و سکته شده و در نتیجه ی انفعال یا انفصال ارتباط میان دستگاه و رسانه، منابع خبری رسانه ها نیز تغییر یافته و اخبار منفی که حاصل عدم دریافت اطلاعات درست و به موقع از منبع مؤثق است نیز، دچار خدشه شده است.
     همین انفصال و دوری ارباب جراید از دستگاه، باعث پاسخ گویی های تند و تکذیبیه های تند تر روابط عمومی در واکنش به اخبار شده و عملاً به فضای عدم اعتماد بین دستگاه و رسانه دامن زده و مشکلات را در این حوزه بیشتر می کند.
     اگر وزیر، مدیر و رئیس هر دستگاهی به این باور برسد که روابط عمومی می تواند بازوی توانمند دستگاه برای رسیدن به اهداف سازمانی باشد و علاوه بر بها دادن به آن، نیروهای قوی و کارآمد را نیز برای این مهم به کار بگمارد و حد اقل " آیین نامه ی اجرایی روابط عمومی " را که در تاریخ ۰۱/۰۵/۸۶ توسط جناب آقای دکتر داودی، معاون اول رئیس جمهور، ابلاغ شد را به طور کامل عملیاتی کند، حتماً این مشکلات به حد اقل ممکن خواهد رسید


نوشته شده توسط کاظم مزینانی در ۱۳۸٩/۱٢/٢۳ ساعت ٩:٥٥ ‎ق.ظ