تارنمای ارتباطات و فرهنگ




     


انفجار بزرگ خاموش ؛ دیجیتال شده روابط عمومی 2

   روابط عمومی در همه عرصه ها دچار یک انفجار بزرگ خاموش شده است . منظور شکرخواه از خاموش این است که خیلی از گوش ها صدای این انفجار را اصلا نشنیده اند . این انفجار در بیرون حوزه روابط عمومی رخ داده است در نقطه افکار عمومی یعنی همان نقطه ای که روابط عمومی قرار بود با ارائه پیام و محصول بر آن تاثیر بگذارد.   در حرفه ای ترین صورت ممکن روابط عمومی در پی تاثیرگذاری بر افکار عمومی است . کار روابط عمومی یک نوع مدیریت هوشمندانه است و هدف این مدیریت ، ایجاد و حفظ روابط دو جانبه و سودمند برای سازمان و مردم است


روابط عمومی در همه عرصه ها دچار یک انفجار بزرگ خاموش شده است . منظور شکرخواه از خاموش این است که خیلی از گوش ها صدای این انفجار را اصلا نشنیده اند . این انفجار در بیرون حوزه روابط عمومی رخ داده است در نقطه افکار عمومی یعنی همان نقطه ای که روابط عمومی قرار بود با ارائه پیام و محصول بر آن تاثیر بگذارد.   در حرفه ای ترین صورت ممکن روابط عمومی در پی تاثیرگذاری بر افکار عمومی است . کار روابط عمومی یک نوع مدیریت هوشمندانه است و هدف این مدیریت ، ایجاد و حفظ روابط دو جانبه و سودمند برای سازمان و مردم است .

ـ کارشناسان روابط عمومی

   در انفجار بزرگ خاموش ، شکرخواه به همه روابط عمومی ها عده ای کارشناس ویژه تحمیل می کند که مهم ترین آن ها :

   1- کارشناسان مدیریت شهرت: شهرت یک سازمان در دنیای مجازی به سرعت تامین می شود و با سرعت بیشتری آسیب می بیند . تامین شهرت و حفظ آن از طریق رسانه های چاپی و الکترونیک ( رادیو ، تلویزیون ) کافی نیست و حالا سازمان ها ، زیر کلیک قرار گرفته اند ، کلیک هایی که می تواند یکبار برای همیشه و یا یک بار برای اولین بار و آخرین بار باشد .

   2-  کارشناسان بحران :روابط عمومی هایی که هنوز متوجه انفجار بزرگ خاموش نشده اند ، متوجه نیستند که بحران در سایبر اسپیس به مراتب خطرناک تر از عرصه رسانه های چاپی است چرا که در عرصه رسانه های چاپی فقط شهروندان آن هم در یک حوزه جغرافیایی خاص ـ متوجه بحران می شوند حال آن که در سایبر اسپیس این شبکه وندان بی مرز هستند که شاهد افول یک شرکت یا فرد می شوند .

   3- کارشناسان سرمایه و کار :  بحث کارشناسان سرمایه و کار هم گودال عمیق دیگری ناشی از این انفجار بزرگ خاموش است . پدیده شرکت های موسوم به دات کام ، اقتصاد وب پایه ، تجارت الکترونیک ، مناسبات موسوم به ، تجارت به تجارت ، تجارت به مشتری و مشتری به مشتری به خوبی انتقال ثقل فعالیت های اقتصادی به فضای سایبر اسپیس را نشان می دهد .

   4- کارشاناسان تکنولوژی : کارشناسان تکنولوژی ، چشمان دیجیتال سازمان در سایبر اسپیس هستند . یک نقش مهم کارشناسان تکنولوژی در روابط عمومی های مدرن ، برنامه ریزی برای همگرایی رسانه ای به معنی حضور اطلاعات سازمان در همه زمان ها و مکان ها با قابلیت دسترسی هم زمان مشتریان مشتاق اطلاعات است و این که چطور می توان از کارایی فزاینده کانال های بی شمار و از قابلیت اطلاع رسانی هم زمان آن ها توسط روابط عمومی به نفع سازمان بهره گرفت و با سرعت نفس گیر جامعه اطلاعاتی ، همگام شد و این همگامی با کمک چه نوع تکنولوژی هایی می تواند صورت بگیرد ؟ 

   مدیریت دانش هم امروز در گرو قدرت کارشناسان تکنولوژی است هدف مدیریت دانش ، ترکیب کردن اطلاعات با تجارب و دانش موجود است و این از پیچیده ترین وظایف روابط عمومی های مدرن است .

   5- کارشناسان آنلاین :کارشناسان آنلاین ؛ مسیریابان ، دیده بانان و هشدار دهندگان هستند و پیام ها و سپس فرصت ها را تعقیب می کنند و از هر نوع گسست احتمالی در حلقه فعالیت های ارتباطی روابط عمومی ، زودتر از بقیه مطلع می شوند و آن ها را ترمیم می کنند . کارشناسان آنلاین به خصوص به خاطر این که ناظر بر امکانات و دارایی های رسانه ای روابط عمومی ها هستند واقعا جز دارایی های انسانی روابط عمومی های مدرن محسوب می شوند .

   شکرخواه راه اندازه ی وب سایت تخصصی روابط عمومی الکترونیک را یک کار بزرگ می داند و معتقد است تیمی که این وب سایت را به راه انداخته ، خواسته و ناخواسته ، هسته ی یک جامعه گفتمانی را شکل داده است و به نظر وی ، وبلاگ هایی که در این وب سایت تخصصی وجود دارند ، نوعی روزنامه نگاری آنلاین نوین را نیز باعث می شود که تجربه های خود را در اختیار یکدیگر قرار دهند و این گام بزرگی است که خود را در آینده بیشتر نشان خواهد داد .


نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/٢/۳۱ ساعت ۱٢:٠٤ ‎ق.ظ