تارنمای ارتباطات و فرهنگ




     


انفجار بزرگ خاموش


Silent Big Bang

   « انفجار بزرگ خاموش »

   دکتر یونس شکرخواه پیشگام معرفی ، ترویج و آموزش روزنامه نگاری آنلاین  و استاد پیشگام در حوزه روابط عمومی الکترونیک در ایران است . وبلاگ او با نام « وبلاگ دات » معروف ترین و پربیننده ترین وبلاگ ارتباطات در ایران است .

   روابط عمومی دیجیتال چیست ؟

   همه چیز تکنولوژی نیست

   روابط عمومی دیجیتال به این معنا نیست که گمان کنیم هر روابط عمومی که به تکنولوژی های روز ارتباطی ، مسلح شد روابط عمومی دیجیتال شده است . نکته کلیدی اینجاست که حرکت روابط عمومی سنتی به طرف روابط عمومی دیجیتال با دو چالش بزرگ روبروست :

1.  عرصه اول ، کاربری تکنولوژیک است که همان بحث سواد رسانه ای پیش می آید .

2.  حیطه دوم مربوط به مخاطبانی است که در حال دگرگونی های عظیمی هستند و متاسفانه روابط عمومی سنتی متوجه این تغییر ماهیت و تغییر جغرافیایی مخاطبانش نیست.

  روابط عمومی ها باید بدانند که مخاطبان تغییر یافته اند ، خواسته و ناخواسته خودشان معماران روابط عمومی ها شده اند و به راحتی سایت می زنند و راجع به آن ها ، محصولات و خدمات آن ها دست به قضاوت آن هم در تیراژی جهانی می زنند .

   رگه های تحول در حیطه روابط عمومی دیجیتال

1.  مخاطب محوری ، سیاست امروز روابط عمومی ها دیگر سیاست Pushingنیست بلکه Polling است در واقع به جای رسانه مداری ، روابط مداری و روابط عمومی ، باید « مخاطب محوری » را اصل قرار دهند . امروز در روابط عمومی های مدرن باید پاسخگوی یکایک مخاطبش باشد .

 


 

 

2.  در جهان امروز به آن روابط عمومی می شود دیجیتال گفت که بتواند مسائل مخاطب را از نظر مشکلاتی که بـا تکنولوژی هــای ارتباطی پیدا می کند ، مدام تعقیب کند یعنی روابط عمومی در این جا باید مدام نگاه خود را متمرکز کند به روی آن گرفتار ی هایی که در مسیر ارتباط تکنولوژیک ، بین خودش و مشتری ایجاد می شود ( مخاطب همان مشتری است و خدمات همان کالا و محصول نامریی است ). کتاب فروشی دیجیتال Amazon که رئیس آن « جف بزوز » است در سن سی و سه سالگی به عنوان مرد سال جهان انتخاب شد . چرا ؟ چون روابط عمومی آن روی این متمرکز نشده بروشور وفلدر به دهد X تعداد نسخه کتاب دیجیتال در این فروشگاه موجود بلکه سعی می کند موانعی که برای ارتباط دیجیتالی مشتریان بر قرار می شود را رفع کند .برای خرید وقتی روی کتاب مورد نظر کلیک می کنید می گوید می خواهید 8 صفحه از کتاب را ببینید ؟ بعد می پرسد می خواهید بدانید که چه کسانی این کتاب را خریده اند ؟ به این طریق نوع نگرش نویسنده را به راحتی از طریق کسانی که کتاب را خریده اند می توان فهمید .

3.  موضوع بعدی Refresh یعنی دوباره تازه شدن ، است . یکی از رفتارهای روابط عمومی دیجیتال ، همین قدرت تازه شدن است . یعنی پیوسته خود را در برابر مخاطبان Refresh کردن Google news  خودش را هر 10 دقیقه یک بار Refresh می کند . امروز روابط عمومی ها باید مضمون داشته باشند و این مضمون را مدام نو به نو کنند . ممکن است گاهی اوقات این مضمون برای یک نفر باشد یا بعضی وقت ها ممکن است یک مضمون واحد را ، به شکل های گوناگون برای چند مخاطب نوشت . هنوز روابط عمومی ها به این مورد که یک مضمون را با ادبیات و ساختار متفاوت برای چند مخاطب تولید کنند ، عادت نکرده اند ؛ هنوز باور نکرده اند که برای همه نباید یک بیانیه نوشت .

4.  محور چهارم بحث پاسخگویی در روابط عمومی دیجیتال است که تحت عنوان Customize یا قدرت پاسخ دادن است . در واقع پاسخگویی منحصر به هر مخاطب یعنی بتوان برای هر مخاطب پاسخ مورد نظرش را فراهم کرد . در چنین حالتی شما نمی توانید برای دو نوع مخاطب یک پرسش داشته باشید .

5.  ویژگی دیگر روابط عمومی دیجیتال اصطلاح معروف روابط عمومی های « هفت در بیست و چهار » یا کتابخانه های هفت در بیست و چهار یعنی من سازمانی هستم که هفت روز هفته ، 24 ساعته پاسخگو هستم . در چنین سازمان هایی تعطیلات رسمی و ساعات تماس و وقت ملاقات قبلی و غیره وجود ندارد . رسانه های حرفه ای این نکته را خوب می فهمند وقتی مخاطب شان سوال و نکته ای دارد پشت سرهم تلفن می زنند ، اگر شما در آن لحظه پاسخگو نباشید کلید Mind sharing ( مشارکت ذهنی ) قطع می شود . در این مـوقع مخاطب در موضع حمله قرار می گیرد و گارد می گیرد . روابط عمومی های دیجیتال از یک جهت عین گزارشگران هستند . گزارشگران همیشه در این فکرند که چه باید بپرسند و روابط عمومی های دیجیتال همیشه در این فکر که از من چه چیزی پرسیده خواهد شد ؟

6.  در روابط عمـومی دیجیتال برای هر چه بـه عنوان پیام ، تنظیم و ارسال مـی کنید در وهله  اول باید به این پرسش های مخاطب پاسخ دهد که چرا من باید این را تعقیب کنم ؟ چرا باید این را بخوانم ؟ و چرا این را باید ببینم ؟نکته دوم ، ساختار بسیار محکم پیام ها است . امروزه گوش دادن بسیار سخت است باید کوتاه گفت و مفید ، تا شنیده شود . وقتی روابط عمـومی مخاطب را بـا آسانسور به طبقه ی مدیـریت می برد در همان فاصله مثلا 30 ثانیه ای باید خود و مجموعه اش را معرفی کند ، به این مهارت در دنیای روابط عمومی ها Elevator speech می گویند .

7.  استفاده فراوان از نقل قول است . بیانیه های روابط عمومی های معتبر دنیا همگی متکی بـر نقل قول است و در آن نقل قول ها است کـه مکانیزم ها و دیدگاه های خود را توضیح می دهند و به گونه ای عمل می کنند که هیچ وقت مستقیما حس نکنیم ما را خطاب قرار داده اند .


 


نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/۱/٢٥ ساعت ۱٢:۳٥ ‎ب.ظ