تارنمای ارتباطات و فرهنگ




     


کلاس اضافه و کسب دانش اضافه

کارگاه پژوهشی خانه هنرمندان ایران – بهار 91

معاونت پژوهشی و آموزشی خانه هنرمندان ایران برگزار می کند:

حکمت هنر شرق (هند) – دکتر حسن بلخاری

شناخت نسخ قرآنی – دکتر ابوالفضل ذابح

روش شناسی نقد فیلم – دکتر حسین پاینده

اقتباس شناسی – دکتر نغمه ثمینی

روایت شناسی – دکتر علی عباسی

از بینامتنیت تا ترامتنیت – دکتر بهمن نامورمطلق

نقد مضمونی – دکتر مرتضی بابک معین

جامعه شناسی هنر – دکتر سارا شریعتی

گونه شناسی سینما – مازیار اسلامی

نقالی و شاهنامه خوانی – امیر صادقی

 

تلفن برای ثبت نام : 88310463

تماس از ساعت 14 تا 20

مهلت تا آخر فروردین ( البته اگر کلاس ها پر نشده باشد تا شنبه 2 اردیبهشت ثبت نام انجام می شود)

شروع کارگاه از 2 اردیبهشت

 


نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩۱/۱/۳۱ ساعت ۱:٥٦ ‎ب.ظ

یک اضافه اطلاعات - چرا ما نمی توانیم نظریه پردازی کنیم!

نشست خانه هنرمندان ایران با حضور دکتر امیرعلی نجومیان از اعضای " حلقه ی نشانه شناسی " با موضوع " نظریه چیست ؟ "

   خلاصه ای کوتاه از این نشست:

   در تعریف نظریه سه دیدگاه وجود دارد: 1. نظریه یک گفتمان است.  2. نظریه همان گفتمان است.  3 . نظریه ارتباط بین گفتمان ها است.

   گفتمان، مجموعه ای از نظام های نشانه ای و دلالتی در تمام عرصه های تجربی ما هستند. به عبارتی گفتمان یک نظام نشانه ای است.

   بر همین اساس می توان گفت نظریه، مشاهده ی چیزها و ارتباط دادن به آن ها بر اساس نوع ویژه گفتمان است. نظریه های اجتماعی بیش ترین سهم را در نظریه ها دارند و نظریه ادبی دومین حوزه در نظریه هاست که در سده ی 20 به آن پرداخته شده است.

   نظریه همیشه در برابر چیزی تعریف می شود ( مشاهده ی چه چیزی است؟ ). " کلینگر " نظریه را این طور تعریف می کند: " سازه، مفاهیم، تعاریف و قضایا ( گزاره ) که به منظور تبیین و پیش بینی پدیده ها از طریق تشخیص روابط بین متغییرها تعریف می شود ( تبیین نظام یافته ای از پدیده ها ).

   نظریه از نگاه " پوپر " این طور تعریف شده است: " نظریه های علمی، گزاره های جهانی هستند. گزاره ها باید با تجربه قابل ابطال باشند. " ( مثلا « فردا باران خواهد آمد » )

   " ایزر " در رد این نگاه می گوید: " ابطال پذیری نظریه، به نظریه های حوزه علوم انسانی راه ندارد. " او نظریه را به دو بخش الف. نظریه سخت ( که ابطال پذیر نیست )  ب. نظریه نرم ( که حتا اگر کارکردش به حقیقت نپیوندد ابطال نمی شود بلکه راه گشایی است برای بوجود آمدن نظریه ای دیگر ) تقسیم می کند


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩۱/۱/۳۱ ساعت ۱:٤۸ ‎ب.ظ

یک عدد حرف ادب

عرض ادب و احترام به تمام دوستان " تبلیغ و ارتباطات فرهنگی " از ورودی های 86 تا ورودی های بهمن ماه 90

   سخن دیگر این که؛ به ورودی های بهمن ماه 90 از طرف تمام دوستان خوشامد می گویم و امیدوارم با کوله باری از دانش این مقطع را پشت سر بگذارند و ببخشند اگر این خوشامدگویی با کمی تاخیر ابراز شد.

   و دیگر نیز؛ امیدوارم با اضافه شدن دوستان 86 و نیمه دوم 90 تیتر جان تازه ای بگیرد که بسیار بی نفس شده است. هر یک از ما اگر فقط یک قدم برداریم به اندازه ی هشتاد قدم جلو رفته ایم ( شاید سرشماریم از دوستان خیلی دقیق نباشد حدودی بیان شد ). منتظر مطالب جدید و پربار شما هستیم.

سر بلندی و موفقیت تمام دوستان آرزوی ماست


نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩۱/۱/۳۱ ساعت ۱:٤۳ ‎ب.ظ

دو نشست

روز پنجشنبه دو نشست در خانه ی هنرمندان ایران برگزار می شود:

اولین نشست با عنوان " نظریه چیست؟ " با سخنرانی دکتر نجومیان - ساعت 10:30

دومین نشست با عنوان " ادبیات تطبیقی حوزه کشورهای اسپانیایی زبان " - ساعت 17


نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩۱/۱/٢٢ ساعت ٧:۱٤ ‎ب.ظ