تارنمای ارتباطات و فرهنگ




     


نبرد رسانه ای، جنگ رسانه ای

امروزه نقش اطلاعات در ساز و کارهای تصمیم گیری از اهمیت بسیاری برخوردار است و همین امر نقطه تلاقی "رسانه" و "قدرت" را شکل می دهد. ابزار رسانه به ویژه در طلیعه قرنی که اطلاعات به مثابه منبع اولیه و مهم قدرت مطرح می شود از حساسیت فراوانی برخوردار است. همزادی "رسانه" و "اطلاعات" و تلاقی این مفاهیم با "قدرت” و نقش مستقیم و غیر مستقیم رسانه در شکل دهی به هنجارهای اجتماعی، عمومی و ارزشهای فردی، معادله مهم و تازه‌ای را در جهان معاصر رقم می‌زند که نتیجه آن به طور قطع در امنیت ملّی تمام واحدهای سیاسی تأثیر گذار است. بررسی های روانشناسی اجتماعی در زمینه نقش و قدرت رسانه‌ها نشان می‌دهد که رسانه‌های گروهی، چنان قدرتی دارند که می‌توانند نسلی تازه در تاریخانسان پدید آورند که با نسلهای پیشین از نظر فرهنگ، ارزشها، هنجارها و آرمانها بسیار متفاوت باشد .

انسانها امروزه در معرض نهادهای رسانه‌ای متولد می‌شوند؛ می‌اندیشند؛ دنیا را از این رهگذر می‌شناسند و رفتارهای خود را براساس الگوهای برگرفته رسانه‌های رایج عصر حاضر یعنی کتاب، مجله، فیلم، ماهواره‌، اینترنت و امثالآنها سامان می‌دهند. البته نقش امروز رسانه ها نقشی فراتر از اطلاع رسانی صرف است. رسانه‌ها در عصر اطلاعات و ارتباطات، ابزارهای نوینی برای ایجاد بحران، کاهش یا افزایش بحران و گاه ابزاری برای جنگ آوری هستند.


نوشته شده توسط محمد کمالی باغستانی در ۱۳٩٠/٢/۳۱ ساعت ٥:٠۸ ‎ب.ظ

غرب شناسی و سیاست های ارتباطی آن

   امروزه مقام و موقعیت یک کشور در جامعه جهانی و جایگاه آن در سلسله مراتب جهانی با قابلیت دیپلماسی رسانه ای آن کشور گره خورده است.

در امریکا و بسیاری از کشورهای غربی قانون اساسی، قدرت انتشار و استقلال وسیعی به رسانه ها داده است؛ گفته می شود به همین دلیل است که امریکا در جنگ ویتنام شکست خورد چون رسانه ها آزادانه مطالب و تصاویر منفی جنگ را منتشر می کردند.

   پس از جنگ ویتنام، امریکا رویکرد خود را تغییر داد و در این دیپلماسی جدید رسانه ای، رسانه ها با حمایت دولت تصمیم گرفتند تا ائتلافی به وجود آورند و تاکتیک مشخصی را دنبال نمایند. در چارچوب این ائتلاف، دولت کنترل شدیدی را بر اطلاعات منتشره از سوی یک گروه منتخب از روزنامه نگاران که اجازه دسترسی به سربازان خط مقدم را داشتند، اعمال می نمود واین گروه هم اطلاعات را میان سایر هیات های مطبوعاتی پخش می کرد. چنین شیوه ای نخستین بار طی تهاجم امریکا به پاناما در سال 1989م مورد استفـــاده قرار گــرفت و در جنگ خلیج فارس نیز بکار گرفته شد.

   به طور کلی جدال های سیاسی و استراتژیک جدید در قالب دیپلماسی عمومی انجام می گیرد. هسته ی نظریه دیپلماسی عمومی " ارتباطی هدایت شده با افراد خارجی، به منظور تاثیـر گذاشتن بر افکار آن ها و سرانجـــام تاثیر گذاشتن بر دولت های آن ها " می باشد.

   هم چنین دیپلماسی به معنای نمایندگی دولت ها و بازیگران بین المللی یا جهانی شامل مقامات رسمی منتخب یا انتصابی است که بیان کننده و مدافع منافع خود، ابراز کننده ی نارضایتی ها و بیان گر تهدیدات و اولتیماتوم ها هستند…


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/٢/۳۱ ساعت ۱٢:۱۱ ‎ق.ظ

انفجار بزرگ خاموش ؛ دیجیتال شده روابط عمومی 2

   روابط عمومی در همه عرصه ها دچار یک انفجار بزرگ خاموش شده است . منظور شکرخواه از خاموش این است که خیلی از گوش ها صدای این انفجار را اصلا نشنیده اند . این انفجار در بیرون حوزه روابط عمومی رخ داده است در نقطه افکار عمومی یعنی همان نقطه ای که روابط عمومی قرار بود با ارائه پیام و محصول بر آن تاثیر بگذارد.   در حرفه ای ترین صورت ممکن روابط عمومی در پی تاثیرگذاری بر افکار عمومی است . کار روابط عمومی یک نوع مدیریت هوشمندانه است و هدف این مدیریت ، ایجاد و حفظ روابط دو جانبه و سودمند برای سازمان و مردم است


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/٢/۳۱ ساعت ۱٢:٠٤ ‎ق.ظ

واکنش مصلحی به راه‌اندازی صفحه فارسی فیس‌بوک

وزیر اطلاعات از مقابله وزارت‏خانه متبوع خود با اقدام اخیر وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی در راه‎اندازی صفحه فارسی "فیس بوک " خبر داد.

حجت‌الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات که در حاشیه جلسه هیأت دولت با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد در پاسخ به سؤال فارس مبنی بر اینکه: "توصیه شما به هموطنانمان با توجه به راه‎اندازی صفحه فارسی فیس بوک رژیم صهیونیستی برای جمع‌آوری اطلاعات فردی کاربران ایرانی چیست؟ "، گفت: هموطنانمان باید حالت ضدصهیونیستی خود را حفظ کرده اقدامات لازم برای مقابله با این صفحه و نشان دادن روحیه انقلابی خود را انجام دهند.

وی همچنین در خصوص اقدامات وزارت اطلاعات در مورد مقابله با این اقدام رژیم صهیونیستی اظهار داشت: وزارت اطلاعات نیز برای مقابله با این حرکت رژیم صهیونیستی در راه‌اندازی صفحه فارسی فیس‌بوک اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

چندی پیش وزارت خارجه رژیم صهیونیستی با هدف جمع‌آوری مشخصات شخصی کاربران ایرانی و تاثیرگذاری بر افکار عمومی هموطنانمان اقدام به راه‌اندازی صفحه فارسی فیس بوک خود کرده است.


نوشته شده توسط محمد کمالی باغستانی در ۱۳٩٠/٢/٢۳ ساعت ٢:٢٠ ‎ب.ظ

زنان و تبلیغات-مقاله ای از شهناز خسروی

     امروزه به یمن سرمایه و وسایل ارتباط جمعی چه بخواهیم، چه نخواهیم در معرض تبلیغات تجاری هستیم.به عنوان خواننده ی یک نشریه،شنونده یا بیننده ی یک برنامه ی رادیویی یاتلویزیونی، کاربر اینترنت یا مولتی مدیا،تماشاچی یک مسابقه ی ورزشی و بالاخره سواره یا پیاده ای که هر روز از خیابان هایی می گذرد که مملو از بیلبوردهای رنگارنگ و کوچک و بزرگ است و مشاهده گر اتوبوس هایی که این روزهادرکنار انجام وظیفه ی سنتی خود یعنی جابجایی مسافر،در نقش رسانه نیز در خیابان های شهر ظاهر می شوند.   

این نوشتار درصدد است با بررسی نقش و جایگاه زنان در تبلیغات تجاری تلویزیون و به طور اخص تلویزیون ایران به تصویر فرهنگی زنان در این رسانه فراگیر بپردازد. تصویری که با کلیشه نقش سنتی زن در قالب مادر ، همسر و کدبانو قاپ گرفته می شود و رسانه با باز تولید فرهنگی این نقش ها سعی در پنهان کردن نشانه های نظام مرد سالار در پس نشانه های طبیعی دارد.


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط مسعود زارع مهرجردی در ۱۳٩٠/٢/٢٢ ساعت ۱٠:٢۱ ‎ق.ظ

حکایت دوم اندر نمایشگاه بین المللی کتاب

امروز دوباره مزاحم دوستان اطلاع رسان شدیم . اما به یک نتیجه رسیدیم ، همان طور که در عرف و شرع تاکید شده ، کمک به مخلوق خدا ثواب داره ؛ پس دوستان دانشجوی کتاب خوان یا کتاب فقط بخر یک لطفی کنند و وقتی کتاب و انتشارات مورد نظرشان را پیدا کردند و مشکل شان حل شد اطلاعات درست را مکتوب یا حتا شده غیر مکتوب در اختیار اطلاع رسانان نمایشگاه بگذارند  به مقدسات ثواب دنیا و آخرت نصیب تان می شود. چون هم دانش این بندگان خدا زیاد می شود ، هم شما زکات علم تان را پرداخت نموده اید و هم دانشجویان مشتاق دیگه ، نا امید و معطل نمی شوند ( البته یک نمونه از اطلاع رسانی شون هم دوستان در جریان هستند، این که بیان داشتند ظرفیت بن کتاب روزانه پر می شود و ...) . 

 قبلا از همکاری تمام کمک رسانان کمال تشکر را داریم

نکته مهمی که نزدیک بود یادم برود و خدایی نکرده اطلاع رسانی یک ارتباط چی ناقص بماند این است که کتاب های امیرخانی و برخی نویسندگان دیگر را می توانید در سالن کتاب های کودک بیابید!! ( قابل توجه دوستانی که کتاب نشت نشا امیرخانی را می خواستند)، اما نکته ی مهم تر هنگام خروج از این انتشاراتی (انتشارات قدیانی) خدای نکرده ناراحت و شوکه زده نشوید منظور بدی ندارند فقط تا فاکتور پرداخت هزینه را نبینند اجازه خروج نمی دهند و برای این که تقلبی هم نباشد زیر دندان شان هم یک امتحانی می کنند!


نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/٢/۱۸ ساعت ۸:٥٢ ‎ب.ظ

فرهنگ‌ها و جهانی سازی

جهان امروز،‌ در کوچکترین اجزاء و زمینه‌های گوناگون، تنوع و تغییراتی را شامل است که قبلاً با آن روبرو نشده بود. بارزترین این تغییرات، پدیده‌ی جهانی‌سازی که اندیشه همگان را به خویش معطوف داشته است.

انبوه نوشته‌ها و تراکم گفتمان‌ها درباره جهانی‌سازی، بیانگر ژرفای ادراک و فهم دربارة ابزارها و مقاصد آن نیست. بنابراین باید تلاش‌های فکری در جهت تحلیل این مفهوم و شعار، چندان متمرکز شود که بتواند از ابزارهای این پدیده، پرده بردارد.

آنچه امروزه خود را بر تمام زوایای زندگی اجتماعی و غیر آن، بر تمام کشورها تحمیل کرده است؛ در نگاه اول پدیده‌ای اقتصادی بود و انعکا‌س بخش فراگیری اقصاد بر جهان، در دهکدة جهانی است. ولی پیشرفت و حرکت حتمی آن، به تحولات عظیم تکنولوژی‌های گوناگون از جهت ترکیب و آمیزش منطق سرمایه با منطق اکتشاف تکنولوژیکی مربوط می‌باشد و به نوعی پیمان مقدس سه‌گانه میان سرمایه، تکنولوژی و ارادة سیاسی حاصل از آن دو که همسو با دو عضو دیگر است، اشاره دارد.

شهرت این پدیده از حیث تاریخی به گسترش پدیدة اقتصاد بازار آزاد، بعد از فروپاشی نظام کمونیستی و سوسیالیستی و در اروپای شرقی برمی‌گردد که در پی آن تلاش شد تا برای جهان یک‌قطبی شریعت و قانون نازل شود. این اصطلاح با مفاهیم دیگری با همین هدف همسوست از جمله: پایان تاریخ، حقوق انسان، دموکراسی، لیبرالیسم، جامعه مدنی، جنگ تمدن‌ها، ادارة علیا “Gorernance” نفی جنسیت “Gender” و .


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط کاظم مزینانی در ۱۳٩٠/٢/۱۸ ساعت ۱۱:۳٠ ‎ق.ظ

حکایاتی اندر نمایشگاه بین المللی کتاب
دیروز همچون یک دانشجوی فرهنگی و خواهان علم به نمایشگاه کتاب تشریف فرما شدم. لیست کتاب هایی که انتشارات آن ها را نمی دانستم به خانم اطلاع رسان دادم . اولین کتاب برای دکتر کچویان بود گفت موجود نیست دومین کتاب "موزه هایی در باد" دکتر فرهادی بود گفت موجود نیست . دیگه تا آخرش را خودتون حدس بزنید. وقتی به سالن کتاب های دانشگاهی رفتم و با دردسر زیاد انتشارات دانشگاه علامه طباطبایی و امام صادق علیه السلام را کشف کردم ( چون به ترتیب الفبا نبود غرفه ها درهم چیده شده بودند)لیست کتاباشون را گرفتم (البته لیست کتاب علامه برای پارسال بود) و کتاب دکتر فرهادی را جز کتاب های علامه دیدم! من اولین نفر مراجعه کننده به خانم اطلاع رسان! بودم و نمی توان به بهانه این که خسته بودند نابلدی شون را توجیه کرد. یک نکته جالب دیگه این که انتشارات دانشگاه امام صادق علیه السلام کتاب های خودشون را موجودی نداشتند! از دیگر عجایب این که فروشنده ها خود بی اطلاع بودن و مدام از همدیگر کسب اطلاعات می کردند. بهر حال چند فکر به از یک فکر! (منبع در مورد ناواردی فرشندگان و اطلاع رسانان و نیز چیدمان نامناسب غرفه های دانشگاهی امیراحمدی تنها نیست)

 

این هم حکایتی اندر نمایشگاه بین المللی کتاب 

ولی جدا از این گفتمان حتما سری به نمایشگاه بزنید .


نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/٢/۱٦ ساعت ۱٢:٠٦ ‎ب.ظ

نمایشگاه بین المللی کتاب

شروع نمایشگاه بین المللی کتاب – 14 تا 24 اردیبهشت

دوستان با مراجعه به سایت www.tibf.net و ثبت نام در آن می توانند با پرداخت 200000 ریال ، 400000 ریال خرید داشته باشند. ثبت نام از 5 اردیبهشت آغاز شده است. در ضمن امسال تصویر کارت دانشجویی الزامی است ، قبل از ثبت نام نسبت به اسکن کارت دانشجویی خود اقدام نمایید.حجم کارت دانشجویی باید از صد کمتر باشد. ظرفیت ثبت نام برای بن کتاب به صورت روزانه است و بهتر است قبل ساعت ۱۱ صبح انجام شود چون ظرفیت محدود است.


نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/٢/۱۱ ساعت ۱٠:٠٤ ‎ب.ظ

نگرش شهروندان اهل سنت و شیعه شهر بندرعباس نسبت به رسانه های داخلی و خارجی

مذهب و رسانه دو پدیده بسیار مهم در جوامع خاورمیانه در عصر حاضر است. در این جوامع، رسانه بازیگری جدیدالورود محسوب میشود که قدمت حضور جدی آن در عرصه های مختلف این جوامع به زحمت، به یک سده می رسد؛ درحالیکه مذهب در قرون و هزاره های متمادی یکی از عناصر اصلی کهن و مهم در ساختار جوامع منطقه خاورمیانه به شمار میرفته است. این مقاله تلاشی است برای بررسی ابعاد گوناگون مواجهه این دو پدیده در  جامعه ایرانی به طور عام و به طور خاص در استان هرمزگان و شهر بندرعباس و در آن سعی شده است تا راههای متفاوت و گوناگونی واکاوی شود که رسانه همچون ابزاری له و علیه مذهب ظاهر شده است و نشان داده شود که چگونه مذهب توانسته است در بسیاری از مواقع رسانه را به خدمت خود بگیرد و چگونه در برخی مواقع با احساس تهدید از جانب رسانه، از در جنگ و ستیز با آن درآمده است. مقاله حاضر بر این فرضیه استوار است که تعامل و تقابل میان رسانه و مذهب تأثیرات عمیق و مهمی بر جوامع مطالعه شده و نیز بر چگونگی شکل گیری فرهنگ سیاسی و اجتماعی این جوامع بر جای گذارده است؛ تأثیراتی که ابعاد آن می تواند در مواجهه سنت و مدرنیته و فرجام آن نقشی تعیین کننده داشته باشد.

 

به نظرم ما می توانیم در بحث استان هرمزگان با توجه به هجمه ها و کالاهای فرهنگی و رسانه ای دنیای غرب و اینکه ما در قرنی زندگی می کنیم که بنام عصر ارتباطات نامگذاری شده و یا به تعبیر دیگر عصر انفجار اطلاعات است در استان هرمزگان هم به طور دقیق تر بافت جمعیت مذهبی آن متشکل از اهل تسنن و شیعه بصورتی در سراسر استان و به خصوص شهر بندرعباس  که به عنوان مرکز استان نیز هست ، پراکنده شده است  .

 


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط محمد کمالی باغستانی در ۱۳٩٠/٢/٩ ساعت ۸:٥٥ ‎ب.ظ