تارنمای ارتباطات و فرهنگ




     


شبکه‌های اجتماعی و هویت

بالاخره پس از کش و قوس‌های بسیار در انتخاب موضوع برای انجام پروژه کارشناسی ارشد به یک موضوع نهایی رسیده و اون رو با اساتید همون حوزه بستم تا ان‌شاءالله به کمک ایشان و دوستانی که همراهی خواهند کرد، بتونم کار قابل قبولی ارائه بدم.
مقرر شد که " تأثیر عضویت در شبکه اجتماعی "فیس‌بوک" و تغییر هویت اجتماعی دانشجویان دانشگاه‌های تهران " رو بررسی کنم.
لذا از دوستان، اساتید و دانشجویان عزیزی که علاقه‌مند به فعالیت در این حوزه هستند یا کار و پژوهشی در این حوزه داشته‌اند تقاضا می‌کنم که از راهنمایی‌های خودشون دریغ نکنند.
در ضمن در انجام این پروژه آقایان دکتر امید علی مسعودی و دکتر حمید ضیایی پرور به عنوان اساتید راهنما و مشاورِ، بنده رو همراهی خواهند کرد.
دوستان اگه کتاب، مقاله و کلاً منابع فارسی و انگلیسی در این مورد سراغ دارند، جهت بهره برداری بنده معرفی کنند.
دانشجویان عزیزی هم که در این حوزه پایان‌نامه یا کار پژوهشی داشته اند اگه منو راهنمایی کنن که از اثرشون استفاده کنم؛ ممنون خواهم شد.

 


نوشته شده توسط کاظم مزینانی در ۱۳٩٠/۱/٢٩ ساعت ٩:٥٢ ‎ق.ظ

شبکه‌های اجتماعی کابوس جدید والدین در غرب

 

این شبکه ها اگر چه باعث افزایش تعامل میان کاربران شده و زمینه را برای بسیاری از اقدامات خلاقانه در فضای مجازی فراهم می کنند، اما پتانسیل زیادی برای انواع سوءاستفاده چه از سوی هکرها و ویروس نویسان و چه از سوی افراد و دولت هایی دارند که به دنبال سرقت اطلاعات و حتی جاسوسی در کشورهای مختلف هستند.

در این میان افراد کم سن و سال و بی تجربه که با هیجان زیاد در این شبکه ها حضور می یابند خود را به طور جدی در معرض خطر قرار می دهند. در این میان باز هم نقش والدین به طور جدی مطرح می شود و چه بسا اگر والدین قبل از فرزندان با این شبکه ها آشنا شده و آموزش های لازم را فرا بگیرند بتوانند از اعضای خانواده خود در برابر خطرات این شبکه ها حفاظت کنند.

 

به هر حال شکی وجود ندارد که حفظ ایمنی در فضای آنلاین کار دشوار و پرچالشی است. این روزها والدین اطلاعات بیشتری در مورد شبکه های اجتماعی به دست آورده اند و ضمن آموزش به بچه ها بر فعالیت های شبکه ای آنها هم نظارت دارند. در نتیجه اکثریت والدین نقش فعالی در کنترل اقدامات فرزندانشان در این سایت ها ایفا می کنند.

 

 


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط محمد کمالی باغستانی در ۱۳٩٠/۱/٢٧ ساعت ٩:٥۸ ‎ق.ظ

انفجار بزرگ خاموش


Silent Big Bang

   « انفجار بزرگ خاموش »

   دکتر یونس شکرخواه پیشگام معرفی ، ترویج و آموزش روزنامه نگاری آنلاین  و استاد پیشگام در حوزه روابط عمومی الکترونیک در ایران است . وبلاگ او با نام « وبلاگ دات » معروف ترین و پربیننده ترین وبلاگ ارتباطات در ایران است .

   روابط عمومی دیجیتال چیست ؟

   همه چیز تکنولوژی نیست

   روابط عمومی دیجیتال به این معنا نیست که گمان کنیم هر روابط عمومی که به تکنولوژی های روز ارتباطی ، مسلح شد روابط عمومی دیجیتال شده است . نکته کلیدی اینجاست که حرکت روابط عمومی سنتی به طرف روابط عمومی دیجیتال با دو چالش بزرگ روبروست :

1.  عرصه اول ، کاربری تکنولوژیک است که همان بحث سواد رسانه ای پیش می آید .

2.  حیطه دوم مربوط به مخاطبانی است که در حال دگرگونی های عظیمی هستند و متاسفانه روابط عمومی سنتی متوجه این تغییر ماهیت و تغییر جغرافیایی مخاطبانش نیست.

  روابط عمومی ها باید بدانند که مخاطبان تغییر یافته اند ، خواسته و ناخواسته خودشان معماران روابط عمومی ها شده اند و به راحتی سایت می زنند و راجع به آن ها ، محصولات و خدمات آن ها دست به قضاوت آن هم در تیراژی جهانی می زنند .

   رگه های تحول در حیطه روابط عمومی دیجیتال

1.  مخاطب محوری ، سیاست امروز روابط عمومی ها دیگر سیاست Pushingنیست بلکه Polling است در واقع به جای رسانه مداری ، روابط مداری و روابط عمومی ، باید « مخاطب محوری » را اصل قرار دهند . امروز در روابط عمومی های مدرن باید پاسخگوی یکایک مخاطبش باشد .

 


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/۱/٢٥ ساعت ۱٢:۳٥ ‎ب.ظ

مسجد تاریخانه اولین بنای اسلامی در ایران
مسجد تاریخانه مسجد تاریخی صد دروازه ( دامغان ) شهر "صد دروازه" که به زبان یونانی به آن "هکتام پلیس" می گفتند طبق تحقیقات "کریستین سن" دانمارکی دو قرن پایتخت شاهان اشکانی بوده است ( پایتخت اشک سوم و تیرداد اشکانی ) .فردوسی در شاهنامه ، دامغان را شهری با عظمت توصیف کرده ، شهری که کیخسرو و سپاهیانش در بازگشتن از توران به ایران یک هفته در آنجا پذیرایی شدند: و ز آنجا سوی دامغان برکشید همــه راه درّ و درم گـستریــد به یـک هفته آنجـا بیاسود شاه همان دید پیلان و اسب و سپاه اسکندر مقدونی هم در سال 330 ق.م چند روزی در دامغان بوده و داریوش سوم را در این شهر به قتل رسانده است. نوشته اند که 400 سال پیش از میلاد جمعی از " مغان" ( آتش پرستان) در مسیر رود مـوسوم به "چشمه علی" سکنی گزیدند و به علت سکونت آنان آن جا را "ده مغان" نامیدند . بعدها به مرور زمان و تغییراتی که در استعمال لغات پدید آمد با تبدیل " ه" به "الف" دامغان نامیده شد . مسجد تاریخانه دامغان ، اولین و قدیمی ترین بنای اسلامی در ایران است. تاریخانه ترکیبی از لفظ ترکی « تاری » ( خدا ) و « خانه » فارسی است و به معنی « خــدای خـانه ». عده ای بر این باورند که این مسجد قبلا آتشکده بوده (در واقع مسجد روی آتشکده بنا شده است) و پس از تسلط اعراب آن را « ناری خانه » ( آتش خانه ) خوانده اند و سپس به تاریخانه معروف شده است . نویسنده « مراه البلدان » دستور ساخت تاریخانه را به امیرالمومنین علی علیه السلام نسبت داده است . "محمـد کریم پیـــرنیا " تاریخ ساخت آن را حدود 150 ه.ق می داند . « آندره گدار » باستان شناس فرانسوی ضمن ارائه رساله ای مفصل سبک معماری مسجد تاریخانه را سبک دوره ساسانی می داند و متذکر می شود که در ساخت مسجد تاریخانه تمام اشکال معماری ، ایرانی خالص است و حتا در به کار بردن مصالح ، همان مصالح به کار رفته در معماری ساسانی یعنی آجر ، خشت و گچ و چوب می باشد . در نتیجه تاریخ ساخت این بنا به اواسط قرن دوم هجری به زمان جلوس اولین خلیفه ی عباسی « سفاح » در سال 132 ه.ق و سلطنت هارون الرشید ( 193- 170 ه.ق ) بر می گردد. مسجد تاریخانه را « مسجد چهل ستون » هم می نامند و این نه به معنی داشتن چهل ستون در این مسجد است بلکه به خاطر ستون های متعدد در آن می باشد . در بنا، مساجد به دو دسته تقسیم می شوند : 1. مساجدی که با نقشه و طرح ساده ، معروف به طرح عربی ساخته شده اند . 2. مساجدی که به سبک و شیوه معماری اصیل ایرانی بنا گردیده اند . مهم ترین و برگزیده ترین نمونه موجود از مساجد دسته اول ، مسجد تاریخانه دامغان است که شیوه ساختمانی آن عربی و ساده است یعنی از حیث نقشه بیگانه از ایران می باشد اما طرز ساختمان ستون ها و نکاتی که در آجر کاری آن ها به کار بسته اند و در شکل ساختمان ، هیچ چیز نیست که ایرانی خالص نباشد حتا می توان گفت در این بنا تمام اجزا متعلق به معماری زمان ساسانیان می باشد . این مسجد مشخص می کند که مساجد ایران ، گذشته از نقشه چه چیزهای دیگری از اعراب پذیرفته است. پلان این مسجد عبارت است از یک حیاط مربع شکل که در سمت قبله ، یک تالار و شبستان بزرگ قرار دارد و در سه سمت دیگر ، ردیفی از رواق ها ساخته شده اند . ارتفاع کنونی مناره این مسجد تاریخی 26 متر است که 86 پله دارد و بدون سکو از زمین بالا رفته است و در قرن پنجم بعد از تخریب مناره اصلی ساخته شده است. این بنای تاریخی ـ اسلامی چیزی نیست جز دیوارها و طاق های خشتی با مقدار کمی آجر و چوب که بدون پی بنا گردیده است ؛ از این حیث تاریخانه قطعا یکی از محقرترین بناهای عالم است . نقشه ی این مسجد ساده ترین و خالص ترین و حتا می توان گفت علمی ترین نقشه از مساجد صدر اسلام است که به واسطه ی حسن استعمال مصالح محقر ، تا زمان ما باقی مانده و به واسطه ی توازون تناسبات هنوز هم یکی از بناهای با شکوه اسلام است .

نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/۱/٢٥ ساعت ۱٢:۳۱ ‎ب.ظ

فرهنگ و آداب و رسوم
یکی از رسوم بر جای مانده از گذشته ، آیین گل غلتان نوزاد در اولین بهار از زندگی او در مناطق مختلف شهرستان دامغان می باشد. پس از تولد نوزاد در بهار، در دهمین روز تولدش تعدادی از زنان فامیل با ذکر صلوات و ابیاتی چون : همه کوه و کمر بوی تو داره یا محمد کدوم گل قامت و روی تو داره یا محمد همون ماهی که از کـــــوه میزنه ســـر نشـــــان طاق ابــــروی تو داره یا محمد پس از جمع آوری گل ها در ساعات آغازین صبح، گل ها را پرپر می کنند. پس از استحمام نوزاد، بدنش را خشک کرده و او را در میان پارچه ای سفید رنگ که گل های پرپر شده در میان آن ریخته شده قرار داده و توسط مادر، عمه، خاله یا مادربزرگ او مراسم انجام می شود. مرسوم است چهار زن هر یک گوشه ای از پارچه حاوی گل را گرفته و با نهادن نوزاد در میان گلبرگ ها وی را می غلتانند. این مراسم با ذکـــــر نام پنج تن و ختم صلوات انجام می گیرد. سپس خواندن روایی (دو بیتی) به منظور توصیف هر چه بیشتر زیبایی های کودک صورت می گیرد. مانند: ای سرو آشنا از کجا آمده ای ای خرمن گل، ز باغ جان آمده ای خون شد جگرم برای دیر آمدنت ای خرمن گل، ز باغ جان آمده ای سپس به پذیرایی از مهمانان با شربت و شیرینی پرداخته می شود. برای دیگر نوزادانی که در دیگر فصول سال به دنیا می آیند این مراسم در اولین بهار زندگی شان انجام می شود. برخی خانواده ها با توجه به آگاهی از زمان تولد فرزند خود، اقدام به نگه داری گل در یخچال می نمایند و این مراسم را در همان زمان تولد انجام می دهند. در باور اهالی منطقه، غلتاندن بدن نوزاد در میان گلبرگ های گل سبب حفظ طراوت و شادابی او و دور ماندن از بیماری ها ی مختلف می گردد و همچنین باعث مصون ماندن کودک در سالیان عمر خود از انواع حساسیت های فصلی مرتبط با ذرات گل و گیاه بخصوص در فصل بهار می گردد. این مراسم در همایش "ثبت آثار ملی و تاریخی" سال گذشته در چابهار ثبت ملی شد و در همایش تیر ماه امسال در ایلام، پرونده اش برای ثبت جهانی توسط "میراث فرهنگی دامغان" ارائه می گردد.

نوشته شده توسط فاطمه امیراحمدی در ۱۳٩٠/۱/٢٥ ساعت ۱٢:٢۱ ‎ب.ظ

مسلمان نشنود،کافر نبیند


 

اینترنت پاک،اینترنت ملی- مسلمان نشنود کافر نبیند

 

 

همه ما بارها و بارها با صفحه ای در اینترنت مواجه شده ایم که به خاطر قرار گرفتن در محدوده مصادیق مجرمانه مسدود و خارج از سرویس شده اند. صفحه هایی که تا دیروز شامل این مصادیق نبوده اند و فردا نیز ممکن است در این زمره قرار نداشته باشند. بعد از ظهور اینترنت و تاثیر آن بر تمام علوم،  و همچنین اثبات تاثیر آنها بر جوامع بشری، کم کم مواجهه با این پدیده وارد مرحله تازه ای نسبت به آنچه تاکنون دیده ایم می شود. همه حکومت ها در حال تلاش برای هدف گذاری و مجراسازی در راستای حفظ منافع  ملی، فرهنگی و اجتماعی  خود هستند و سعی می کنند تا با استفاده از نظریه های اجتماعی، سیاسی و گاه مذهبی، کفه ترازو را در آینده به نفع خود سنگین تر کنند. در کشور ما نیز از زمان استقرار کمّی اینترنت در جامعه، عکس العمل ها و تلاش های گوناگونی از جانب مسئولین امر انجام گرفته است. با دسته بندی سرویس دهندگان به صورت خوشه ای و اعمال اهرم های مدیریت محتوا در سطوح مختلف این خوشه ها، اولین گام ها در امکان مدیریت بر محتوای اینترنت کشور برداشته شد. که از مظاهر آن می توان بستن راه های دسترسی به شبکه های غیراخلاقی در سال های اول دهه 80 شمسی را نام برد . اما در ادامه و با بوجود آمدن سخت افزار و نرم افزارهای مرتبط با مدیریت محتوا ، این امر به صورت فنی تری درآمد و از درگاه های ورودی شبکه جهانی به کشور میسر شد. پس از طی این مراحل بود که نیاز به قانون گذاری و هدف دهی محتوای اینترنت، به عنوان یک رسانه فرهنگ ساز احساس شد که وضع قانون جرایم رایانه ای و تشکیل شورایی برای تعیین مصادیق فیلترینگ از نتایج این احساس نیاز به شمار می روند.


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط مسعود زارع مهرجردی در ۱۳٩٠/۱/٢۱ ساعت ۱:٤٥ ‎ب.ظ

پروتستانتیزم

دنیا در گیر پشت صحنه هایی ست که گارگردانی آن توسط یهودیت صورت می گیرد. آیین منحرف یهود( نه دین موسی(ع)) که با کابالا ترکیب شده و آیین منحرفی ایجاد کرده است. آیینی که جادوگری ست و پیش از دین موسی (ع) نیز وجود داشته. یهودیت افکار خود را در دنیا گسترش میدهد تا به سرزمین موعود برای ظهور دوم مسیح(ع) در بهشتی دنیایی دست پیدا کند. پروتستانتیزم یکی دیگر از آن پشت صحنه هاست.

پروتستانتیزم نهضت اصلاح دینی قرن 16 اروپا بود که موجب ویرانی نظام اروپایی تحت اقتدار کلیسای کاتولیک شد.

پروتستانتیسم را می توان به نوعی بازگشت و رجعت مسیحیان به (عهد عتیق)یا تورات نامید.

این نهضت با تقدیس نظام فکری سکولار پیشاهنگ حرکتی شد که حیات دنیوی را به اساسی ترین هدف انسان بدل ساخت.

نهضت پروتستانتیسم به طور مشخص با (لوتر) و آراء اعتقادی جدید او در خصوص مسیحیت آغاز می گردد.

لوترخود پیش از آغاز نهضت پروتستانتیسم تحت تاثیرعمیق آموزه های فلسفی، تئولوژیک وجهان بینی عبرانی بوده است.

 به هنگام تحقیق و پژوهش در خصوص لوتر به عنوان بزرگ ترین پیشوای پروتستانتیسم و اینکه او چگونه مجذوب چنین رویکردی گردید، با علاقه زائدالوصف او به دین عبرانی و منابع عبرانی روبه رو می شویم.چرا که لوتر زبان عبرانی را می دانسته و منابع یهود را مطالعه میکرده است.

تاثیرپذیری لوتر و همفکران او از تئولوژی عهد عتیقدر یک فرایند طبیعی موجب پیدایی تغییرات بزرگی در مفاهیم دینی کلیسای کاتولیک گردید. رویکرد (بهشت دنیایی) به جای(آخرت گرایی)مسیحی نشست.

آلیا عزت بگویچ: کلیه کودتاها و انقلاب ها، اتوپیاها، سوسیالیزمها و دیگر جریانها که خواستار دستیازی به بهشت زمینی هستند ریشه در عهد عتیق(تورات) دارند و کنه آنها یهودی است.


ادامه مطلب . . .

نوشته شده توسط زهرا رستگار در ۱۳٩٠/۱/۸ ساعت ۱٠:٥٦ ‎ب.ظ